Opis kompetencji w zakresie polskiego języka migowego (poziom A1 i A2) będzie pierwszą ogólnodostępną podstawą nauczania polskiego języka migowego dla uczniów szkół. W trakcie pracy będziemy korzystać z dokumentu „Języki migowe i Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Wspólne wskaźniki poziomów biegłości językowej” (powstałego w ramach projektu PROSIGN realizowanego w Europejskim Centrum Języków Nowożytnych Rady Europy).
W
powyższym podejściu do opisu kompetencji językowych przyjęto
następujące założenia:
-
akty
komunikacyjne mają charakter zadaniowy; do ich wykonywania
potrzebne są zarówno kompetencje językowe jak i kompetencje
ogólne, -
językowa
kompetencja komunikacyjna składa się z komponentów językowych,
pragmatycznych i socjolingwistycznych -
czynności
językowe to nadawanie, odbieranie, mediacja i interakcja -
4
stref życia: publiczna, prywatna, zawodowa, edukacyjna -
pojęcia:
zadanie, strategia, tekst.