Opis kompetencji w zakresie polskiego języka migowego (poziom A1 i A2) będzie pierwszą ogólnodostępną podstawą nauczania polskiego języka migowego dla uczniów szkół. W trakcie pracy będziemy korzystać z dokumentu „Języki migowe i Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Wspólne wskaźniki poziomów biegłości językowej” (powstałego w ramach projektu PROSIGN realizowanego w Europejskim Centrum Języków Nowożytnych Rady Europy).
W powyższym podejściu do opisu kompetencji językowych przyjęto następujące założenia:
- akty komunikacyjne mają charakter zadaniowy; do ich wykonywania potrzebne są zarówno kompetencje językowe jak i kompetencje ogólne,
- językowa kompetencja komunikacyjna składa się z komponentów językowych, pragmatycznych i socjolingwistycznych
- czynności językowe to nadawanie, odbieranie, mediacja i interakcja
- 4 stref życia: publiczna, prywatna, zawodowa, edukacyjna
- pojęcia: zadanie, strategia, tekst.